Waarom schrijf ik dit blog?

W

Ik start dit blog omdat ik het fijn vind om nieuwe inzichten te delen. Het is tegelijkertijd eng omdat je er na een beetje Googlen al snel achter komt dat er bloggers en vloggers zijn met meer expertise en virtuozer taalgebruik. Waarom wil ik me dan toch zo kwetsbaar opstellen en er mijn tijd in investeren terwijl de opbrengsten eigenlijk behoorlijk vaag lijken?

Ik heb vroeger meerdere blogs bijgehouden maar worstelde altijd met de vorm. Zo moet een succesvol blog eigenlijk een niche kiezen en zorgen dat je blijft publiceren binnen dit onderwerp. Dat lukte me niet. Ik heb een brede interesse en het is saai om steeds maar over één onderwerp te schrijven.

Bloggen over je passies

Mijn kijk op wat een persoonlijke blog moet zijn is intussen veranderd. Daardoor voel ik weer een nieuwe drive en energie om het opnieuw op te pakken. In dit nieuwe blog schrijf ik over wat mij nu bezighoudt en een passie voor voel. Dat kan dus alle kanten op gaan. Deal with it! 🙂 Ik wil niet gebonden zijn aan een vorm.

Dit zijn de uitgangspunten voor dit blog die ik heb opgesteld zodat gemotiveerd blij om te schrijven:

  • Ik schrijf over onderwerpen waar ik gepassioneerd over ben. Daardoor heb ik meer zin om tijd te steken in onderzoek en mijn lezers voelen de passie. De kans dat je op die manier je publiek vindt is groot. En de kans dat je het zo volhoudt om regelmatig te publiceren ook.
  • Het enige thema dat het blog heeft is dat het allemaal onderwerpen zijn waarin ik geïnteresseerd ben op het moment van schrijven.
  • Mijn doel is niet dat ik per se iedere week iets publiceer. Ik focus me op het vinden van onderwerpen die mij zoveel interesseren dat ik erover wil schrijven. Dan gaat het vanzelf.
  • Ik schrijf dit blog totaal vanuit mezelf zonder rekening te houden met wat ‘populair’ is. De onderwerpen motiveren me om te schrijven.
  • Ik moet genieten van het onderzoek en het schrijfproces. Dit houdt me scherp en de contacten/gesprekken die erdoor ontstaan verrijken mijn leven.
  • Het is leuk om incidentele lezers te hebben maar het is nog leuker om lidmaatschappen te hebben. De belangrijkste kpi van het blog is het aantal abonnementen op mijn nieuwsbrief. Dit is het ‘publiek’ waar ik een band mee heb/krijg en waar ik het voor doe.
  • Het blog krijgt geen naam. Alles wat ik kan verzinnen dekt de lading na verloop van tijd toch niet meer. Dan maar iets minder goed vindbaar. Het blog heeft mijn naam.
  • Het hoeft allemaal niet perfect. Het gaat erom dat ik in beweging kom. Dat er iets gebeurt. Door te doen en af toe te falen wordt je steeds beter. Gelukkig zal het blog vooral in de beginperiode niet eens zo heel veel lezers hebben. Dat houd ik gewoon in mijn achterhoofd als ik twijfel:)
  • Vroeger was het ook belangrijk dat de blogposts niet al te lang waren. Ook dat laat ik los. Ondertussen vind Google het ook niet meer erg als blogposts wat langer zijn. Hoe langer mensen blijven lezen des te interessanter het blijkbaar is.
  • Ik wil niet per se te etaleren dat ik een enorme expert ben in de onderwerpen die ik kies. Ik hoop juist dat mensen me corrigeren zodat ik er wat van kan leren. De kans dat er online grotere experts zijn te vinden is groot. Tegelijkertijd is de kans dat ik iets meer weet over het onderwerp dan mijn lezers ook groot want ik heb me erin verdiept. Het gaat erom dat ik iets kan bijdragen.

De redenen om voor een bedrijf te bloggen zijn vrij duidelijk. Maar waarom schrijf je een persoonlijk blog? Dit is wat ik voor nu kan bedenken. Ik hoop dat deze lijst in de loop van de tijd nog wat langer wordt:

  • Je doet gerichter onderzoek
  • Je ordent je gedachten
  • Je traint je hersenen
  • Je legt verbanden
  • Het bevredigt de behoefte om te delen
  • Je krijgt nieuwe inzichten
  • Je denkt meer na over dingen
  • Je maakt het voor jezelf logischer
  • Je ontdekt of je het ook echt snapt
  • Je profileert jezelf
  • Je komt in contact met mensen
  • Er ontstaat een netwerk van geïnteresseerden waar je wat van kan leren
  • Je ‘dwingt’ jezelf om te blijven onderzoeken
  • Je taalgebruik verbetert
  • Het geeft je zelfvertrouwen
  • Je kan je mening kwijt
  • Je leert je meningen te onderbouwen

Wat zijn jouw ervaringen met persoonlijke blogs? Lees je ze graag? Heb je zelf misschien een persoonlijk blog? Wat zijn jouw ervaringen? Laat het me weten.

Reageer

Heb je hier iets aan gehad?

Misschien is mijn nieuwsbrief dan interessant voor jou.
Iedere maand nieuwe inzichten met onderwerpen als
marketing, gedrag, productiviteit, technologie en wetenschap.
Schrijf je hier in.

Door Dan Kamminga